söndag 6 juni 2010

Hackigt och opersonligt

Här kommer en snabbis om kungens nationaldagstal:
Jag har alltid varit en förespråkare för att i största möjliga utsträckning memorera sitt tal eller sin presentation utantill. Apropå kungens tal på Skansen just nu. Tyvärr stakar han sig lite för mycket, tyvärr tittar han lite för mycket ner i sina papper för att det ska kännas som att det han säger kommer från hjärtat. Allt känns stelt och hackigt tills avslutet "Länge leve Sverige, leve det". Och det påverkar materialet negativt. Så försök att lära er det ni ska säga utantill, alternativt skriv ner stödord. Det gör det betydligt mycket lättare att tala fritt och talaren känns mer spontan.

Jag hade också väntat mig ett lite mer personligt tal från kungen den här dagen. Med tanke på att prinsessan Victoria gifter sig i sommar hade jag väntat mig en betydligt längre del om detta. Men tyvärr känns talet mest spretigt. Han pratar om Karl den fjortonde Johan, växlar över till Victorias bröllop, svenska idrottsmän osv. Och det också på ett ganska abstrakt och formellt plan. Det gör att talet tyvärr känns väldigt ostrukturerat och lite tråkigt. Vilket också säger en hel del om hur man istället ska göra för att göra en lyckad presentation. Var konkreta och bli inte för komplicerade!

När man håller ett formellt högtidstal så är det väldigt lätt att förlora sig i det abstrakta. Det är lätt att slås av stundens allvar, så att säga och då blir det formella en trygghet. Tyvärr är det som jag ovan skrev väldigt svårt att tala formellt utan att det känns lite mossigt. Våga bryt trenden! Håll er till det enkla, och våga vara personliga!

Inga kommentarer: