onsdag 2 juni 2010

Löpsedelsretorik

Retoriken i löpsedlar har alltid intresserat mig. Det finns något med löpsedlar som tilltalar mig. De har ett kort, och enkelt meddelande som ska sälja in tidningen. Ibland kan löpsedlarna dock bli för säljande så att logiken inte riktigt hänger med, men jag förstår givetvis syftet med det: Man måste ta sig igenom det berömda reklambruset.

Ett exempel på detta kan vi se på en av dagens löpsedlar för en av våra kvällstidningar apropå händelserna utanför Israel: "Henning Mankell berättar om blodbadet". Retoriskt sett är löpsedeln klockren. Den är kort och koncis och berättar att i tidningen kan man läsa om en författare som till synes själv var där, vilket ger trovärdighet. Löpsedeln avslutas med ett negativt konnoterande substantiv "blodbadet". Det ordvalet har semantiskt sett mer suggestiva bibetydelser än vad till exempel "skottlossning" har. Detta gör att händelsen blir ännu mer laddad än vad den kanske i verkligheten var.

Däremot går det att slå hål på löpsedelns logik ganska lätt. Igår intervjuades Henning Mankell av en reporter från Expressen på tv4nyheterna. Mankell berättade där att han inte ens befann sig på samma båt där skottlossningen ägde rum. Ovanstående löpsedel antyder dock att Mankell var mitt i epicentrum, så att säga, medan intervjun igår visar att Mankell egentligen inte vet mer om skottlossningen än vad du och jag gör.

Och ska man se logiken i ordvalet "blodbad" så hänger jag inte heller riktigt med. Om inte ens Mankell var på samma båt, hur kan han då veta om människorna där badade i blod oavsett om "blodbad" är bokstavligt eller metaforiskt menat?

Men jag gillar som sagt löpsedeln ur ett retoriskt perspektiv, även om man som sagt ganska enkelt kan ifrågasätta dess logik.

Inga kommentarer: